Tuesday, May 25, 2010

Qurbani



Di sebalik setiap kejayaan pasti ada pengorbanan.Tanpa pengorbanan pasti tiada perubahan dalam hidup kita. Setiap kejayaan apabila kita amati dari seseorang kita dapat pelajari kesusahan dan cabaran yang telah ditempuhi oleh beliau untuk sampai ketahap tersebut.

Kerja keras dan latihan selama beberapa tahun diperlukan untuk menjadi seorang doktor yang berjaya.Kanak-kanak berjaya belajar berjalan setelah terjatuh beberapa kali. Seorang penari dapat menari setelah melakukan latihan bertahun-tahun. Jika seseorang ahli sukan ingin memiliki pingat emas,beliau hendaklah berlatih sebelum pertandingan diadakan. Beitu juga dengan baju yang kita pakai, ramai orang telah terlibat bekerja keras dalam menghasilkan baju tersebut.Contohnya,biji benih perlu ditanam untuk menhasilkan pokok yang dapat menghasilkan benang. Hasil pokok tersebut perlulah diproses dahulu untuk menghasilkan benang.Kemudian barulah terhasilnya kain. Kain tersebut pula perlu dipotong dan dijahit untuk menghasilkan baju.
Adakah kita terfikir ketika membeli sehelai baju,berapa ramaikah pekerja,buruh yang telah bersusah payah dalam proses menghasilkan baju tersebut?
Sedarkah kita,proses untuk menghasilkan sehelai baju ini telah memerlukan pengorbanan ramai. Jika kita sedar akan pengorbanan susah payah untuk menghasilkannya,kita pasti akan menghargai apa yang kita miliki.

Begitu jugalah dengan hidup kita,bila manusia sedar betapa berharganya nilai kehidupan dan apakah matlamat utama kita di dunia ini,pasti seseorang itu tidak akan memusnahkan hidupnya walaupun terpaksa mengharungi pelbagai kesukaran dan cabaran.

Memang benar, untuk mencapai sesuatu kejayaan kita perlu berkorban. Tidak kira sama ada ianya pengorbanan masa, wang ringgit dan komitmen. Bahkan, waktu tidur kita juga ada kalanya dikorbankan untuk mencapai sesuatu matlamat.

Kalau kita perhatikan perjalanan orang-orang yang berjaya. Mereka sudah pasti orang yang sebelum ini telah banyak berkorban. Namun apakah yang mereka korbankan? Mereka korbankan perkara yang kecil untuk mendapatkan yang lebih besar. Hanya bentuknya sahaja yang berbeza.

No comments: